Jdi na obsah Jdi na menu
 


Korejský zenový buddhismus

 

Zen se šířil v Koreji od 8. století našeho letopočtu. Rychle se rozšířil a stal se v této zemi mocným a bohatým náboženstvím. Od 12. století začal jeho duchovní odkaz upadat. Přes reformní snahy mistra Podžo Činula  (1158-1210) se nepodařilo úpadku zabránit a jelikož velké množství mnichů a mnišek bylo pro království Korjo velmi zatěžující, stal se buddhismus terčem kritiky konfuciánských učenců. Během vlády dynastie I (1392-1910) byl buddhismus utlačován, kláštery rušeny, řada mnichů a mnišek se proto uchýlila do klášterů v horách. Buddhismus sice ztratil své výsostné postavení, zato se dostal hlouběji mezi lidové vrstvy. Významnou roli sehráli buddhističtí mniši během japonské invaze v letech 1592-1598. Vláda nebyla schopna odporu, a tak pohled na utrpení obyvatel přiměl několik tisíc mnichů pod vedením téměř osmdesátiletého mistra Čchongho Hjudžonga (1520-1604) k organizaci bojovývh oddílů, které japonská vojska vypudily ze země.

 

Od konce 19. století pronikaly na korejský poloostrov japonské zájmy, v letech 1910-1945 byl Japonskem kolonizován. Z pohledu buddhismu to přineslo řadu společenských změn, korejští mniši se museli přizpůsobovat japonským zvyklostem. Po osvobození od japonské nadvlády si zenová škola vedená řádem Čogje znovu vydobyla váženou pozici. Řád Čogje trvá na celibátu, druhý nejvýznamnější řád Tchego je liberárnější – dovoluje mnichům a mniškám uzavírat sňatky. V současné době se korejský zenový buddhismus těší oblibě v mnoha zemích Asie, Evropy i Ameriky.

 

Mezi pozoruhodné odkazy korejského zenu patří básně (sonsi) a koány.

 

 

Básně sonsi

 

Psaní veršů patří k tradici korejské kultury. Buddhističtí mniši nejsou v tomto směru výjimkou. Básně sonsi jsou vyjádřením přímého prožitku Buddhova učení. Pomáhají člověku pochopit svět kolem sebe takový, jaký je – navrátit se k přirozené podstatě a smyslu všech věcí a jevů. zenové básně - ukázka

 

 

Koány

 

Koán (v překladu „veřejná věc“) je zenovou meditační metodou, kdy meditující hledá odpověď na otázku zadanou mistrem. Odpověď není založena na rozumovém poznání a může být nalezena, až když se meditující zřekne zaběhlého způsobu uvažování. ukázky koánů s komentáři mistra Seung Shana

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář